Koszyk roku

Raport Koszyk Roku 2022

Czego dowiesz się z raportu?

  • Co składa się na najlepsze doświadczenia zakupowe w m-commerce
  • Jakie narzędzia wykorzystują e-sklepy, aby poprawić proces zakupowy
  • Jak skutecznie prezentować ofertę i ułatwić kompletowanie koszyka
  • Czy opcja „Kup bez rejestracji” wpływa na wyniki sprzedażowe
  • W jaki sposób można uprościć proces rejestracji
  • Ile procent audytowanych sklepów oferuje płatność kartą
  • Jak zmniejszyć obawy klienta przed zakupem
Pobierz raport

Partnerzy główni

Patroni medialni

Kto był najlepszy?

Oto 10 sklepów, które uzyskały najwięcej punktów.

. Sklep Martes 88%
. BRW 87%
. Media Expert 85%
. Answear 84%
. Castorama 84%
. Tchibo 84%
. 50style 83%
. SFD 83%
. Media Markt 83%
. Sizeer 83%

Sprawdziliśmy 100 największych e-commerców. Sprawdź, na których pozycjach uplasowały się sklepy z Twojej branży!

Wnioski z badania

Sklepy, które zapewniają swoim klientom przemyślane i intuicyjne rozwiązania ułatwiające proces zakupowy, zyskują znaczną przewagę konkurencyjną. Wnioski zebrane w raporcie Koszyk Roku 2022 ułatwią Ci sprawdzenie, czy korzystasz już ze wszystkich dobrych praktyk, aby spełnić oczekiwania klientów.

Przykładowe wnioski

Rejestracja

Sklepy z najlepszym user experience nie wymagają aktywacji konta poprzez link otrzymany w mailu lub wpisanie kodu z SMS-a. Podczas tworzenia nowego hasła, nie proś klienta o wpisanie go dwukrotnie. Za to dobrym pomysłem jest zastosowanie autouzupełniania danych, które przyspiesza proces rejestracji - takie ułatwienie wdrożone jest tylko w 24% e-sklepów. Dołącz do tej grupy, aby zdobyć przewagę nad konkurencją.

Płatności

Czy wiesz, że już 76% największych e-sklepów oferuje płatności odroczone? To wzrost o 46 p.p. w porównaniu z 2020 r. Zaproponuj tę metodę płatności klientom Twojego sklepu i zadbaj o poinformowaniu o niej już na początku ścieżki zakupowej. Banery możesz umieścić na karcie produktu i na podstronie opisującej, w jaki sposób przesunąć płatność.

Widok koszyka

Klient już na etapie kompletowania zamówienia chce wiedzieć, ile kosztuje dostawa, jednak taką informację w pierwszym widoku koszyka podaje tylko 63% badanych sklepów. Pozwól użytkownikowi wpisać kod promocyjny na początkowym etapie finalizacji zamówienia. Dodatkowo pokaż go w formie zwiniętej, którą klient będzie mógł sam rozwinąć, gdy będzie posiadał kod.

Wygoda

Pokaż już na stronie głównej, jakie rodzaje płatności są dostępne w Twoim e-sklepie. Jedynie 36% badanych sklepów prezentuje taką informację chociażby w formie badge na dole strony głównej. Aż 84% przebadanych sklepów umieszcza odpowiednie logo przy każdej formie płatności, ale już jedynie 33% dodaje opis wyjaśniający, na czym polega płatność. Postaraj się pokazać obydwie informacje na stronie swojego e-sklepu.

iPhone in hand

Metodologia

Koszyk Roku to badanie i ranking najbardziej przyjaznych sklepów internetowych w Polsce. W badaniu skupiliśmy się na m-commerce, czyli mobilnym procesie zakupowym. Zbadaliśmy 100 największych polskich e-commerców. Oceniliśmy m.in. łatwość rejestracji, wygodę procesu zakupowego i interfejsu mobilnego. W tym roku sprawdziliśmy również, w jaki sposób wdrożenie możliwości odroczenia płatności przekłada się na wyniki osiągane przez sklep.

iPhone in hand
    01  —  

    Co badaliśmy?

    Nasi eksperci usability przeprowadzili dokładny audyt 100 sklepów, symulując typowe akcje wykonywane przez przeciętnych klientów. W tym roku skupiliśmy się na wersji mobilnej stron internetowych, nie braliśmy pod uwagę aplikacji mobilnych czy PWA.

    02  —  

    Jak prowadziliśmy badanie?

    Do badania wykorzystano około 100 heurystyk. Dla każdej z heurystyk sklepy otrzymywały ocenę „prawda”, „fałsz” lub „nie dotyczy”. Zdobyte punkty posłużyły do wyliczenia oceny końcowej dla poszczególnych sklepów, która zadecydowała o kolejności w rankingu.

    03  —  

    Co ocenialiśmy?

    Naszej ocenie poddaliśmy ścieżkę, którą przechodzi klient - od momentu wejścia na kartę wybranego produktu, przez zakładanie konta, wybór metody płatności, po podsumowanie zamówienia. Dodatkowo monitorowaliśmy pojawiające się trendy, np. współdzielony koszyk.

Shape Shape
Shape